Prowadzenie sprzedaży

Tryby sprzedaży, opcje prowadzenie sprzedaży, dzielenie rachunku, przyjmowanie płatności

GoPOS avatar
Napisane przez GoPOS
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Prowadzenie sprzedaży możemy rozpocząć od otwarcia raportu kasowego i zmianowego lub przejść bezpośrednio do nabijania produktów. Podczas próby zamknięcia pierwszego rachunku system zapyta nas, czy chcemy otworzyć nowy raport.


Tryby sprzedaży

Sprzedaż w systemie możemy prowadzić w dwóch trybach: z zamkniętymi lub otwartymi rachunkami.

Tryb z zamkniętymi rachunkami - w jego przypadku nie mamy możliwości zapisywania rachunków, ani sprzedaży na konkretne stoliki. Taki rachunek musi zostać rozliczony od razu. Szczególnie rekomendujemy go dla sprzedaży detalicznej.

Tryb z otwartymi rachunkami - pozwala nam zapisywać rachunki przed ich rozliczeniem, a tym samym - pracować równocześnie na kilku otwartych. Szczególnie rekomendujemy go dla branży gastronomicznej.

Ustawienie trybu konfigurujemy w aplikacji webowej, wybierając “Ustawienia”, a następnie sekcję “Informacje”. Przechodzimy do zakładki “Stanowisko sprzedaży” i odszukujemy kategorię “Pozostałe ustawienia sprzedaży”. Przy funkcji “Możliwość zapisania rachunku” wprowadzamy odpowiednio “TAK”, jeśli chcemy pracować na otwartych rachunkach lub “NIE” jeśli chcemy zamykać je od razu.

Sposoby prowadzenia sprzedaży

W ramach trybu z otwartymi rachunkami, sprzedaż możemy prowadzić na 4 różne sposoby: na stolik, na miejscu, na wynos/z odbiorem osobistym lub na dowóz.

Na stolik - aby korzystać z tej opcji musimy skonfigurować wygląd naszej sali w aplikacji webowej. Sprzedaż na stolik pozwala nam przypisywać zamówienie do konkretnego stolika w naszym lokalu.

Na miejscu - w tym rodzaju rachunku możemy dodać klienta, wyszukując go z naszej centrali lub wprowadzając nowego. Opcjonalnie możemy także przypisać datę realizacji. Jest to domyślny typ zamówienia, który przypisuje się każdemu nowo stworzonemu rachunkowi.

Na dowóz - tryb umożliwiający wyszukanie adresu, strefy dostaw czy klienta na podstawie zapisanych już w systemie danych, jak na przykład numer telefonu. W oparciu o takie informacje można także generować wiele przydatnych raportów dotyczących naszej sprzedaży w dostawie. Dodatkowo możemy także ustalić datę i czas realizacji dowozu oraz przypisać kierowcę z listych naszych pracowników.

Z odbiorem - dedykowany zamówieniom na wynos. Podobnie jak w przypadku zamówień na miejscu, możemy dodać klienta oraz podać czas realizacji, który zostanie wydrukowany na zamówieniu kuchennym.

Sprzedaż i przyjmowanie płatności

  1. Sprzedaż rozpoczynamy od wybrania rodzaju rachunku lub określonego stolika.

  2. Produkty nabijamy na 3 różne sposoby:

    1. poprzez GRID - widok kafelków naszego menu w aplikacji sprzedażowej, które konfigurujemy w aplikacji webowej, w zakładce “Menu”.

    2. poprzez wyszukiwarkę, wybierając ikonkę “lupki”

    3. poprzez klawiaturę PLU/SKU

  3. Nabijamy pozycje, klikając w określone produkty.

  4. Po dodaniu wszystkich pozycji wybieramy “Zapisz” (jeśli pracujemy na trybie otwartych rachunków i nie chcemy jeszcze zamykać nabijanego rachunku) lub “Zapłać”.

Dodatkowe opcje prowadzenie sprzedaży

Sprzedaż możemy prowadzić także, korzystając z dodatkowych opcji, umożliwiających dostosować zamówienia do preferencji gości i znacząco ułatwić pracę naszemu personelowi.

Duplikowanie produktów

  1. Aby zduplikować ilość produktów, w opcjach po prawej stronie wybieramy “Ilość”, a następnie wprowadzimy odpowiednią wartość.

  2. Nowo nabity produkt zostanie automatycznie zamówiony w określonej ilości.

Ustawianie ilości

  1. Aby zwiększyć lub zmniejszyć ilość nabijanego produkty w podsumowaniu po lewej stronie klikamy w jego nazwę.

  2. W nowo otwartym oknie klikamy “+” jeśli chcemy zwiększyć ilość produktu lub “-” jeśli chcemy ją zmniejszyć.

  3. Zatwierdzamy klikając niebieski przycisk “Zapisz”, w górnej części otwartego panelu.

Nabijanie na gości

  1. Aby przypisać zamówienie do konkretnego gościa, najpierw musimy określić ilości gości przy stoliku.

  2. Po otwarciu rachunku po lewej stronie zobaczymy listę naszych gości.

  3. Jeśli chcemy rozpocząć nabijanie produktów na poszczególnych klientów wystarczy, że klikniemy na jednego z utworzonych gości. Produkty będą przypisywanego do niego automatycznie.

Ustawianie kolejności serwowania

  1. Aby wprowadzić kolejność serwowanych dań w podsumowaniu zamówienia po lewej stronie klikamy w określony produkt.

  2. W nowym oknie przechodzimy do zakładki “Zaawansowane”.

  3. W sekcji “Kolejność serwowania” wprowadzamy odpowiednią wartość.

  4. Wprowadzone zmiany zatwierdzamy przyciskiem “Zapisz”, w górnej części otwartego panelu.

  5. Kolejność serwowania możemy też wprowadzić przed nabiciem określonej pozycji. Wystarczy, że w opcjach po prawej stronie wybierzemy “Kolejność”, a następnie wprowadzimy odpowiednią wartość. Nowo nabite zamówienie zostanie automatycznie przydzielone do wydania w danej kolejności.

Dzielenie rachunku

  1. Aby podzielić rachunek z górnego menu wybieramy ikonkę podziału.

  2. Możemy wybrać “Automatyczny podział”, jeśli chcemy by rachunek został podzielony na równe części lub na gości. Dzięki temu cały rachunek zostanie podzielony na wprowadzoną przez nas wartość.

  3. Pozycje możemy też dzielić na części i przypisywać je do osobnych rachunków.

  1. W tym celu zaznaczamy określony produkt i klikamy w pole “Przenieś część pozycji”.

  2. Otworzy nam się osobny panel, w który wybieramy, jaką część pozycji chcemy przypisać do kolejnego rachunku. Systemy automatycznie podzieli cenę na określoną wartość.

  3. Zatwierdzamy klikając w przycisk “Przenieś” w górnej części otwartego panelu.

  1. Wprowadzone zmiany zatwierdzamy przyciskiem “Zapisz” w prawym górnym rogu.

Przyjmowanie płatności

Aby przejść do płatności, wybieramy “Zapłać”. Otworzy nam się nowy panel, w którym możemy wybrać metodę płatności. Domyślnie skonfigurowane są dwie metody: gotówka lub karta. Możemy jednak dodać dowolne, własne sposoby płatności. Przy wyborze płatności kartą i integracji z terminalem płatniczym, kwota za zamówienie zostanie automatycznie przekazana na terminal. Po dokonaniu transakcji w systemie, pojawi się odpowiednia informacja o jej powodzeniu lub odrzuceniu, ponadto wszystkie dane znajdą się także w historii systemu.

Płatność możemy także podzielić na kilka metod. W tym celu wybieramy “Podziel”, umieszczone w prawym górnym rogu otwartego panelu. W nowo otwartym oknie wprowadzamy, jaka wartość ma zostać opłacona daną metodą. Po wpisaniu wszystkich danych klikamy “Zapłać”.


💡 Wskazówka

Wciąż potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Napisz do nas poprzez czat.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?