Wszystkie kolekcje
GoPOS 2.0 - artykuły dodatkowe
Konfiguracja lokalizacji
E-paragon - co to jest? Jak go skonfigurować i jak go używać?
E-paragon - co to jest? Jak go skonfigurować i jak go używać?

E-paragon, konfiguracja e-paragonu, używanie e-paragonu

GoPOS avatar
Napisane przez GoPOS
Zaktualizowano ponad tydzień temu

W systemie sprzedażowym GoPOS możesz wystawiać e-paragony. W tym artykule wyjaśnimy Ci, czym dokładnie są takie paragony, jak skonfigurować możliwość ich wystawiania oraz jak w praktyce wygląda ich wykorzystywanie.


Co to jest i jak działa e-paragon?

E-paragon to alternatywa dla drukowanych paragonów fiskalnych. Jest to elektroniczna wersja tradycyjnego paragonu, którą możesz dostarczyć do klienta np. e-mailem lub smsem. Co ważne, zgodnie z polskimi przepisami dotyczącymi wystawiania e-paragonów, jesteś zobowiązany, aby zawsze uzgodnić z klientem, czy chce otrzymać paragon papierowy czy elektroniczny, a także w jakiej formie ma mu zostać dostarczony.

E-paragon w świetle prawa

E-paragony należy wystawiać zgodnie z dotyczącymi ich regulacjami prawnymi, o których możesz przeczytać np. w tym artykule. Jeśli chcesz wprowadzić opcję e-paragonów w swoim biznesie, skonsultuj się także w tej kwestii ze swoim księgowym.

Kiedy warto wprowadzić e-paragony?

E-paragony to świetny sposób, aby ograniczyć zużycie papieru w swoim biznesie. Zalecamy tę opcję także dla lokali korzystających z Mobilnych Kelnerów oraz w przypadku fiskalizacji zamówień online/biletów online.

Wymagania

Aby wystawiać e-paragony w systemie GoPOS, potrzebujesz odpowiedniej drukarki fiskalnej. Obecnie e-paragonu można używać jedynie dla drukarek firmy Posnet. Taką możliwość zapewniają modele:

  1. Posnet Thermal XL2 Online

  2. Posnet Thermal XL3 Online

  3. Posnet Vero

  4. Posnet Thermal HD Online

Drukarki muszą mieć wersję oprogramowania od 2.01.

💡 Wskazówka

Jeżeli masz starszą drukarkę (Posnet Thermal XL2 Online/Posnet Thermal HD Online z wersją oprogramowania 1.01), możesz ją zaktualizować. Do sprawdzenia, czy Twoja drukarka ma funkcję e-paragonu oraz do aktualizacji potrzebne są numery drukarki, które znajdziesz na spodzie urządzenia, na tabliczce znamionowej:

  1. Numer seryjny - oznaczony jako “N/S”,

  2. Numer unikatowy - oznaczony jako “N/U”.

Możesz przesłać do nas zdjęcie tabliczki Twojego urządzenia, a my zweryfikujemy, czy drukarka ma odpowiednią wersję. Jeśli jesteś zainteresowany aktualizacją - skontaktuj się z nami.

Konfiguracja e-paragonu

Możliwość wystawiania e-paragonu włączysz w aplikacji webowej.

  1. Z panelu po lewej stronie wybierz “Ustawienia”, a następnie “Informacje”.

  2. Z zakładek znajdujących się na górnym panelu wybierz “Stanowisko sprzedaży”.

  3. Odnajdź część “Płatności i paragony”.

  4. Przy opcji “E-paragon: e-mail” w okienku “Wartość” wybierz “Tak”.

  5. Kliknij “Zapisz”.

Opcjonalnie możesz także spersonalizować wygląd e-paragonu.

  1. W “Ustawieniach”, w zakładce “Informacje”, z górnego panelu wybierz “Szablon paragonu”.

  2. W tym miejscu możesz przykładowo dodać logo swojej firmy oraz linki do strony internetowej i mediów społecznościowych, które będą widoczne na e-paragonie.

Sprzedaż z e-paragonem

E-mail

  1. Kliknij “Zapłać” i i wybierz metodę płatności.

  2. Zobaczysz okno z pytaniem, w jaki sposób chcesz dostarczyć rachunek?

  3. Aby dostarczyć klientowi e-paragon mailem, w widocznym polu wprowadź adres e-mail klienta i kliknij “Wyślij”.

Co otrzymuje klient?

W wiadomości mailowej klient otrzyma załącznik, link do E-paragonu oraz E-paragon w formie pliku PDF.

Telefon

Opcja dostępna wkrótce.

Co jeśli e-paragon nie zostanie dostarczony do klienta?

Jeśli paragon nie zostanie dostarczony, informacja o tym pojawi się na “Dashboard”. Możesz także sprawdzić na liście rachunków, czy jakiekolwiek e-paragony nie zostały dostarczone, korzystając z filtrów.

  1. Wybierz filtr “E-paragon”.

  2. Wybierz “Niedostarczony”.

Niedostarczony paragon możesz odnaleźć w aplikacji webowej, a następnie przesłać go ponownie do klienta lub pobrać.

Gdzie znajdziesz e-paragony?

  1. Z panelu po lewej stronie wybierz “Sprzedaż”.

  2. Wybierz “Rachunki”.

  3. Otwórz wybrany rachunek.

  4. W boxie “Fiskalizacja” znajdziesz informacje takie, jak:

    1. Data fiskalizacji

    2. Numer fiskalizacji

    3. status i adres e-mail, na który został wysłany e-paragon.

  5. Dostępne są także przyciski:

    1. “Pobierz”

    2. “Wyślij”

  6. E-paragon otworzysz także, klikając niebieską ikonkę umieszczoną obok oznaczeń statusów rachunku.

  7. Po kliknięciu “Więcej” możesz także wybrać opcje:

    1. Wyślij rachunek mailem

    2. Pobierz e-paragon

    3. Pokaż link do rachunku - po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno z publicznym linkiem do e-paragonu. Możesz go skopiować i przekazać klientowi. Taki sam link klient otrzyma, gdy wyślemy do niego e-paragon mailem.

Dodatkowo paragony możesz wyszukać na liście, korzystając z filtrów.

  1. Kliknij “Dodaj filtr”.

  2. Wybierz filtr “Status fiskalizacji” i “E-paragon”.

Jeżeli chcesz zintegrować swój system (np. biletowy) do obsługi e-paragonów - możemy udostępnić Ci API. Aby je uzyskać, skontaktuj się z nami.

FAQ

  1. Dlaczego drukarka wydrukowała paragon pomimo wybrania opcji przesłania e-paragonu mailem?
    Jeśli nie uda się wysłać e-paragonu na serwer, drukarka wydrukuje papierową wersję, a następnie w tle wyśle e-paragon.


💡 Wskazówka

Wciąż potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Napisz do nas poprzez czat.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?