W systemie sprzedażowym GoPOS możesz wystawiać e-paragony. W tym artykule wyjaśnimy Ci, czym dokładnie są takie paragony, jak skonfigurować możliwość ich wystawiania oraz jak w praktyce wygląda ich wykorzystywanie.
Co to jest i jak działa e-paragon?
E-paragon to alternatywa dla drukowanych paragonów fiskalnych. Jest to elektroniczna wersja tradycyjnego paragonu, którą możesz dostarczyć do klienta np. e-mailem lub smsem. Co ważne, zgodnie z polskimi przepisami dotyczącymi wystawiania e-paragonów, jesteś zobowiązany, aby zawsze uzgodnić z klientem, czy chce otrzymać paragon papierowy czy elektroniczny, a także w jakiej formie ma mu zostać dostarczony.
E-paragon w świetle prawa
E-paragony należy wystawiać zgodnie z dotyczącymi ich regulacjami prawnymi, o których możesz przeczytać np. w tym artykule. Jeśli chcesz wprowadzić opcję e-paragonów w swoim biznesie, skonsultuj się także w tej kwestii ze swoim księgowym.
Kiedy warto wprowadzić e-paragony?
E-paragony to świetny sposób, aby ograniczyć zużycie papieru w swoim biznesie. Zalecamy tę opcję także dla lokali korzystających z Mobilnych Kelnerów oraz w przypadku fiskalizacji zamówień online/biletów online.
Wymagania
Aby wystawiać e-paragony w systemie GoPOS, potrzebujesz odpowiedniej drukarki fiskalnej. Obecnie e-paragonu można używać jedynie dla drukarek firmy Posnet. Taką możliwość zapewniają modele:
Posnet Thermal XL2 Online
Posnet Thermal XL3 Online
Posnet Vero
Posnet Thermal HD Online
Drukarki muszą mieć wersję oprogramowania od 2.01.
💡 Wskazówka
Jeżeli masz starszą drukarkę (Posnet Thermal XL2 Online/Posnet Thermal HD Online z wersją oprogramowania 1.01), możesz ją zaktualizować. Do sprawdzenia, czy Twoja drukarka ma funkcję e-paragonu oraz do aktualizacji potrzebne są numery drukarki, które znajdziesz na spodzie urządzenia, na tabliczce znamionowej:
Numer seryjny - oznaczony jako “N/S”,
Numer unikatowy - oznaczony jako “N/U”.
Możesz przesłać do nas zdjęcie tabliczki Twojego urządzenia, a my zweryfikujemy, czy drukarka ma odpowiednią wersję. Jeśli jesteś zainteresowany aktualizacją - skontaktuj się z nami.
Konfiguracja e-paragonu
Możliwość wystawiania e-paragonu włączysz w aplikacji webowej.
Z panelu po lewej stronie wybierz “Ustawienia”, a następnie “Informacje”.
Z zakładek znajdujących się na górnym panelu wybierz “Stanowisko sprzedaży”.
Odnajdź część “Płatności i paragony”.
Przy opcji “E-paragon: e-mail” w okienku “Wartość” wybierz “Tak”.
Kliknij “Zapisz”.
Opcjonalnie możesz także spersonalizować wygląd e-paragonu.
W “Ustawieniach”, w zakładce “Informacje”, z górnego panelu wybierz “Szablon paragonu”.
W tym miejscu możesz przykładowo dodać logo swojej firmy oraz linki do strony internetowej i mediów społecznościowych, które będą widoczne na e-paragonie.
Sprzedaż z e-paragonem
Kliknij “Zapłać” i i wybierz metodę płatności.
Zobaczysz okno z pytaniem, w jaki sposób chcesz dostarczyć rachunek?
Aby dostarczyć klientowi e-paragon mailem, w widocznym polu wprowadź adres e-mail klienta i kliknij “Wyślij”.
Co otrzymuje klient?
W wiadomości mailowej klient otrzyma załącznik, link do E-paragonu oraz E-paragon w formie pliku PDF.
Telefon
Opcja dostępna wkrótce.
Co jeśli e-paragon nie zostanie dostarczony do klienta?
Jeśli paragon nie zostanie dostarczony, informacja o tym pojawi się na “Dashboard”. Możesz także sprawdzić na liście rachunków, czy jakiekolwiek e-paragony nie zostały dostarczone, korzystając z filtrów.
Wybierz filtr “E-paragon”.
Wybierz “Niedostarczony”.
Niedostarczony paragon możesz odnaleźć w aplikacji webowej, a następnie przesłać go ponownie do klienta lub pobrać.
Gdzie znajdziesz e-paragony?
Z panelu po lewej stronie wybierz “Sprzedaż”.
Wybierz “Rachunki”.
Otwórz wybrany rachunek.
W boxie “Fiskalizacja” znajdziesz informacje takie, jak:
Data fiskalizacji
Numer fiskalizacji
status i adres e-mail, na który został wysłany e-paragon.
Dostępne są także przyciski:
“Pobierz”
“Wyślij”
E-paragon otworzysz także, klikając niebieską ikonkę umieszczoną obok oznaczeń statusów rachunku.
Po kliknięciu “Więcej” możesz także wybrać opcje:
Wyślij rachunek mailem
Pobierz e-paragon
Pokaż link do rachunku - po wybraniu tej opcji zostanie wyświetlone okno z publicznym linkiem do e-paragonu. Możesz go skopiować i przekazać klientowi. Taki sam link klient otrzyma, gdy wyślemy do niego e-paragon mailem.
Dodatkowo paragony możesz wyszukać na liście, korzystając z filtrów.
Kliknij “Dodaj filtr”.
Wybierz filtr “Status fiskalizacji” i “E-paragon”.
Jeżeli chcesz zintegrować swój system (np. biletowy) do obsługi e-paragonów - możemy udostępnić Ci API. Aby je uzyskać, skontaktuj się z nami.
FAQ
Dlaczego drukarka wydrukowała paragon pomimo wybrania opcji przesłania e-paragonu mailem?
Jeśli nie uda się wysłać e-paragonu na serwer, drukarka wydrukuje papierową wersję, a następnie w tle wyśle e-paragon.
💡 Wskazówka
Wciąż potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Napisz do nas poprzez czat.