Kaucje

Kaucja, sprzedaż i zwrot kaucji

GoPOS avatar
Napisane przez GoPOS
Zaktualizowano ponad tydzień temu

W systemie GoPOS możemy skonfigurować produkt, dzięki któremu obsłużymy sprzedaż i zwrot kaucji. W tym artykule wyjaśnimy Ci, jak stworzyć taki produkt, jak go sprzedawać, a także jak wyglądają raporty i rachunki ze sprzedaży kaucji.


Konfiguracja

Produkt odpowiadający kaucji zaczynamy tworzyć tak, jak każdy inny produkt. O tym, jak tworzyć produkty przeczytasz w tym artykule.

  1. Wpisujemy nazwę produktu, przykładowo “Kaucja za kubek do kawy”, wybieramy kategorię oraz podatek 0%.

  2. W polu “Typ” wybieramy “Opakowanie”.

  3. Wprowadzamy cenę.

Następnie tworzymy 2 warianty produktu odpowiadającego kaucji. Aby utworzyć wariant, klikamy “+Dodaj wariant”

Wariant kaucji dodatniej do sprzedaży

  1. Wprowadzamy nazwę wariantu, np.: “Sprzedaż kubka do kawy”.

  2. Wprowadzamy dodatnią cenę.

  3. Klikamy “Dodaj”.

Wariant kaucji ujemnej do zwrotu

  1. Wprowadzamy nazwę wariantu, np: “Zwrot kubka do kawy”.

  2. Wprowadzamy ujemną cenę.

  3. Klikamy “Dodaj”.

Sprzedaż

Produkt odpowiadający kaucji dodajemy do rachunku w taki sam sposób, jak każdy inny produkt. Przykładowo, do kawy doliczymy dodatnią kaucję za kubek, wybierając odpowiedni wariant. Po dodaniu i kliknięciu “Zapłać” , wybieramy metodę płatności. Następnie, gdy klient zwróci kubek, dodajemy do rachunku kaucję minusową. Ustawienie minusowej ceny sprawia, że możemy wypłacić klientowi wartość kaucji.

Kaucję możemy także dodać do rachunku za pomocą klawiatury PLU. Włączając ją, zobaczymy niebieski przycisk “Kaucja”, po którego wybraniu ustalimy ilość wydanych i zwróconych produktów objętych kaucją. Więcej na temat klawiatury PLU przeczytasz w tym artykule.

Wydruk rachunku

Po wybraniu “Zapłać” nasza drukarka wydrukuje rachunek. Zobaczymy na nim informację o tym, że sprzedany produkt to opakowanie zwrotne. Zostanie także wydrukowana informacja o wartości do zwrotu. W przypadku, gdy do rachunku dodaliśmy produkt odpowiadający kaucji o wartości ujemnej (do zwrotu), przy wyborze płatności gotówką - należy zwrócić właściwą kwotę w gotówce. Jeżeli natomiast klient wybierze płatność kartą, a nasz system sprzedażowy jest zintegrowany z terminalem płatniczym - automatycznie zostanie zaproponowany zwrot na kartę płatniczą.

Kaucje w raportach

Sprzedaż produktu odpowiadającego kaucji możemy skontrolować w raporcie sprzedaży produktów i kategorii. W zakładce raporty, po wybraniu interesującego nas typu raportu, na wykresie sprawdzimy sprzedaż produktów objętych kaucją - zarówno dodatnią, jak i ujemną. W tabeli pod wykresem, w wierszu “Podsumowanie” zobaczymy wartości uwzględniające sprzedaż produktów odpowiadających kaucji. Więcej na temat inteligentnych raportów w systemie GoPOS przeczytasz w tym artykule.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?