Produkty to wszystkie pozycje dostępne w sprzedaży — od napojów, przez dania główne, po dodatki. W GoPOS możesz nie tylko dodać prosty produkt, ale także skonfigurować go jako wariant, przypisać do niego modyfikatory, określić jego dostępność i wiele więcej.
W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak dodać nowy produkt, skonfigurować jego parametry i jak zarządzać dodatkami (modyfikatorami), aby Twoje menu było w pełni dostosowane do potrzeb lokalu.
Dodawanie produktu
Konfiguracja odbywa się w aplikacji webowej GoPOS. Aby dodać nowy produkt:
Z panelu po lewej stronie wybierz Menu > Produkty.
Kliknij przycisk Dodaj w prawym górnym rogu.
Wypełnij podstawowe dane:
Nazwa produktu
Kategoria (przypisz produkt do odpowiedniej kategorii, np. Napoje)
Podatek VAT
Cena produktu
Kliknij Zapisz, aby dodać produkt do listy.
W ten sposób dodajesz prosty produkt gotowy do sprzedaży.
Konfiguracja produktu
Po zapisaniu podstawowych danych, możesz przejść do zaawansowanej konfiguracji produktu.
Typ produktu
Produkt i modyfikator – uniwersalny typ dla pozycji głównych oraz dodatków (np. frytki jako samodzielny produkt lub dodatek).
Opakowanie zwrotne – używane w systemie kaucji. Tego typu produkty mogą mieć ujemną cenę.
Produkt – typ dedykowany działalności retailowej, np. sprzedaż napojów w sklepie.
Opis
Krótki tekst wyświetlany w aplikacji sprzedażowej i sklepie GoOrder. Ułatwia rozpoznanie produktu przez obsługę lub klienta.
SKU
Opcjonalny unikatowy numer indeksu (kod wewnętrzny).
Zdjęcie
Możesz dodać własne zdjęcie produktu lub stworzyć kolorową etykietę w celu łatwiejszego operowania na wyświetlanym menu w aplikacji sprzedażowej.
Dodatkowo, możesz dodać wiele zdjęć własnych i otagować je - mogą być wykorzystywane w kiosku samoobsługowym lub sklepie online GoOrder.
Dodatkowe ustawienia – Pokaż więcej
Po zaznaczeniu suwaka Pokaż więcej, pojawią się zaawansowane opcje konfiguracyjne:
Dostępność – ustawienia czasowe widoczności produktu: konkretne dni tygodnia lub godziny.
Koszt – ręczne wprowadzenie kosztu zakupu produktu (pole uzupełnianie tylko jeśli nie korzystasz z GoStock i chcesz operować na ręcznie liczonym foodcost’ie).
Stan magazynowy – przy włączonym Magazynie wewnętrznym można ręcznie określić stan produktu.
Jeśli używasz GoStock, nie zalecamy korzystać z magazynu wewnętrznego.Produkt ważony – pozycja, której cena zależy od wagi. Po włączeniu opcji przy nabiciu produktu na rachunek można wprowadzić wagę produktu lub może być ona odczytana z podłączonej wagi. “Produkt ważony po” pozwala na zważenie produktu już po zapisaniu rachunku, co przydaje się szczególnie w smażalniach ryb.
Waga opakowania (kg) - w przypadku ustawienia produktu ważonego pojawia się dodatkowe pole wprowadzenia wagi opakowania, która będzie odejmowana od całkowitej wagi posiłku. Funkcjonalność przydatna gdy prowadzisz sprzedaż jedzenia na wagę i odejmujesz wagę talerza lub opakowania od posiłku.
Zniżkowalny – określa, czy produkt może podlegać zniżkom.
Otwarta cena – przy sprzedaży produktu możesz ręcznie ustawić jego cenę.
Kody kreskowe – szczególnie przydatne dla działalności retail. Umożliwia szybkie dodanie produktu do rachunku za pomocą skanera lub przez wpisanie kodu ręcznie.
Typ rachunku – określa, w jakim typie zamówienia produkt może być dostępny (np. tylko na miejscu lub tylko dostawa). Opcja szczególnie wykorzystywana np. w pizzeriach, gdzie można ograniczyć karton do pizzy jedynie do rachunków w dostawie.
Blokada – czasowe wyłączenie produktu z oferty.
Zwykle robi się to z poziomu Live Orders, ale można ręcznie wskazać czas blokady.
Warianty
Produkt może posiadać różne warianty, np. rozmiary (mały, średni, duży), smaki lub inne opcje sprzedażowe.
Stosowanie wariantów jest mocno indywidualne, dlatego zalecamy sprawdzić na testowym produkcie czy chcesz sprzedawać pozycję jako osobne produkty czy jako warianty w obrębie jednego produktu.
Kliknij + Dodaj wariant.
Wpisz nazwę wariantu oraz jego cenę.
Uzupełnij opcjonalne pola, jeśli potrzebujesz.
Kliknij Dodaj wariant. W widoku produktu pojawi się tabela wariantów, gdzie można dodawać kolejne warianty.
Każdy wariant można dodatkowo skonfigurować klikając Dostosuj.
Kierunek rozchodu i punkt sprzedaży
Dzięki ustawieniu kierunku rozchodu, produkt może trafiać na odpowiednią drukarkę bonową, ekran KDS lub odpowiednio skonfigurowany podmagazyn.
Jeśli produkt nie ma przypisanego kierunku, zastosowany zostanie kierunek kategorii.
Jeśli produkt ma przypisany kierunek, to właśnie on zostanie użyty – ignorując ustawienie kategorii.
Dobra praktyka: kierunki rozchodu przypisuj na poziomie kategorii. Na poziomie produktu kierunki rozchodu przypisuje się raczej tylko w przypadku, gdy produkt jest wyjątkiem względem kategorii.
Zaawansowane
W tej sekcji znajdziesz dodatkowe opcje:
Nazwa na wydruku – określa, jaka nazwa pojawi się na paragonie fiskalnym. Opcja nie wpływa na drukowaną nazwę na wydrukach kuchennych lub wydrukach dla kierowcy.
Koncesja – oznaczenie kategorii dla raportów sprzedaży alkoholu (jeśli prowadzisz ewidencję koncesji). Więcej o rozliczaniu koncesji przeczytasz w tym artykule: Rozliczanie raportów koncesji.
Role – możesz określić, które role użytkowników mogą nabijać produkt.
Jeśli żadna rola nie jest zaznaczona, produkt będzie dostępny dla każdego.
Modyfikatory
Modyfikatory to dodatki przypisane do produktów – np. sosy, dodatki do dań, wybór rodzaju pieczywa lub mięsa.
W edycji produktu przejdź do sekcji Modyfikatory.
Kliknij +Dodaj, aby przypisać wcześniej utworzoną grupę modyfikatorów.
Możesz przypisać grupy modyfikatorów do całego produktu lub tylko do jego wariantu.
W widoku tabeli grup zarządzasz kolejnością grup, a także ich widocznością w zależności od wariantu.
Więcej o tworzeniu grup modyfikatorów przeczytasz w artykule: Tworzenie i edycja grup modyfikatorów.
Tłumaczenia
Produkty mogą mieć przypisane wersje językowe, które są wyświetlane zamiast podstawowej nazwy lub opisu w:
aplikacji sprzedażowej GoPOS,
sklepie GoOrder,
kiosku samoobsługowym.
Kliknij przycisk Tłumaczenia w lewym górnym rogu.
Wybierz język i wpisz przetłumaczoną nazwę i opis produktu.
Aby dodać inne języki do systemu, przejdź do ustawień konta GoPOS i dodaj nowe wersje językowe. Jak to zrobić dowiesz się z tego artykułu: Konfiguracja konta.
Tłumaczenia nie są drukowane na wydrukach kuchennych ani dla kierowców — tam drukowana jest standardowa nazwa produktu.
Dzięki szczegółowej konfiguracji produktów i modyfikatorów w GoPOS zyskujesz elastyczność w zarządzaniu ofertą – niezależnie czy prowadzisz kawiarnię, restaurację czy sklep.
Dobrze skonfigurowane produkty to podstawa sprawnej i intuicyjnej obsługi na stanowisku sprzedaży.
Potrzebujesz pomocy?
Sprawdź nasz dział FAQ, aby znaleźć szybkie odpowiedzi. W razie dalszych pytań skontaktuj się z naszą obsługą klienta poprzez CHAT.