Przejdź do głównej zawartości
Krok 8. Menu - konfiguracja podstawowa

Konfiguracja menu, dodawanie produktów i kategorii, Menu Grid i menu lista.

A
Napisane przez Anna Musiał
Zaktualizowano ponad miesiąc temu

W tym artykule dowiesz się, jak stworzyć dobrze skonfigurowane menu.


Chcesz wrócić do poprzedniego kroku? Kliknij poniżej:


Konfiguracja menu odbywa się w aplikacji webowej GoPOS.

Ten etap jest bardzo ważny, ponieważ dobrze skonfigurowane menu:

  • Przyspiesza i ułatwia sprzedaż w aplikacji sprzedażowej.

  • Pozwala na tworzenie wielojęzycznego E-menu (elektronicznego) ze zdjęciami bez dodatkowej pracy, wykorzystywanego w sklepie online .

  • Używane jest w integracjach z portalami typu: Uber Eats, Pyszne, Glovo.

  • Używane jest także w samoobsługowym Kiosku.

  • Pomaga łatwiej i lepiej analizować raporty.

  • Dobrze skonfigurowane menu ułatwia prowadzenie magazynu.

Zadbaj o dokładność na etapie konfigurowania menu, aby ułatwić sobie zarządzanie i raportowanie.

Aplikacja GoPOS oferuje dwa rodzaje menu:

  1. Menu kafelkowe (w układzie Grid) służy do aplikacji sprzedażowej: Składa się z kafelków w układzie 5/5, w których można dodać produkty, kategorie lub warianty. Kafelki mogą zawierać zdjęcia dań lub napis na wybranym tle.

  2. Menu Lista jest wykorzystywane w kiosku oraz jako E-menu w zamówieniach online w sklepie internetowym.

Tworzenie kategorii produktów

  1. W aplikacji GoPOS Web, z panelu bocznego wybierz Menu>Kategorie.

Kategorie to grupy produktów, podzielone według ich rodzaju lub przeznaczenia. Wpływają na przejrzystość raportów i kontrolę sprzedaży

Kategorie mogą obejmować różne typy produktów, takie jak "napoje zimne", "zupy" czy "desery". Każda z tych kategorii może być dalej modyfikowana i dostosowywana, np. poprzez dodawanie opisów, zdjęć.

2. Aby dodać kategorie, kliknij przycisk Dodaj znajdujący się w prawym górnym rogu.

3. Wpisz nazwę kategorii i zdjęcie oraz opcjonalnie opis kategorii, np. dla restauracji może to być kategoria Zupy.

4. Suwakiem “Zniżkowalny” możesz ustawić możliwość dodawania zniżek na produkty z tej kategorii lub ją wyłączyć.

Przykładowo, możesz wyłączyć zniżki na koncesjonowane produkty, takie jak papierosy, lub na produkty z niską marżą, aby zabezpieczyć swoje zyski.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak ustawić zniżki dla różnych kategorii produktów przeczytaj artykuł: Konfiguracja zniżek.

Tworzenie produktów

  1. Z bocznego panelu po lewej stronie wybierz Menu > Produkty.

  2. Kliknij Dodaj.

  3. Wpisz Nazwę produktu, przydziel do wcześniej stworzonej Kategorii, wybierz odpowiedni podatek VAT oraz cenę.

Pamiętaj, że stawka VAT jest bardzo ważna i w razie wątpliwości z jej wyborem, proponujemy kontakt z księgowością.

4. Wybierz Typ produktu .

Więcej o tym czym jest typ produktu przeczytasz w sekcji: Jak dodać warianty i modyfikatory do produktu?

5. Dodaj zdjęcie główne produktu, które będzie się wyświetlać na aplikacji sprzedażowej.
Ułatwi to pracę zespołowi.

Jeśli nie masz możliwości dodania zdjęcia, dodaj Nazwę Etykiety oraz wybierz kolor. Będą się one wyświetlać w miejscu zdjęcia.

Możesz dodać także drugie zdjęcie, które przedstawia pełną potrawę. Będzie się ono pokazywało w Menu Lista oraz na Mobilnym Kelnerze, z którego kelner może zaprezentować je klientowi. Możesz także dodać kilka zdjęć.

Więcej informacji na temat konfiguracji Menu Listy przeczytasz w artykule: Konfiguracja menu w postaci listy

6. Aby dodać kolejne zdjęcia, kliknij Dodaj więcej zdjęć.

7. Opcjonalnie uzupełnij opis produktu.

8. Dodaj tłumaczenia, klikając w prawym górnym rogu Tłumaczenia.

Wpisz w odpowiednim języku nazwę produktu i opis. Tłumaczenia będą widoczne: w aplikacji sprzedażowej, w sklepie internetowym (e-menu/qr-code menu) i samoobsługowym kiosku.

Więcej informacji na temat zmiany języka w aplikacjach przeczytasz w artykule: Jak zmienić język w aplikacjach GoPOS?

9. Kliknij Zapisz.

Jeśli chcesz ułatwić proces zarządzania menu przez jednoczesne dodanie wielu produktów, skorzystaj z możliwości importu za pomocą arkusza CSV.

Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj artykuł: Import produktów za pomocą CSV.

Tworzenie menu

Widok Menu Grid stworzony w aplikacji webowej widoczny jest w aplikacji sprzedażowej POS

Widok menu

Menu Grid składa się z kafelków, w których możesz dodać produkty, kategorie lub warianty. Kafelki mogą zawierać zdjęcia lub napis na wybranym tle.

Dodatkowo w menu, dla przejrzystości i łatwości wyboru produktów, możesz tworzyć także oddzielne strony, które pozwalają podzielić menu na kilka części. Pozwala to na lepsze zorganizowanie i kategoryzację produktów.

Dodawanie stron do menu

Aby skonfigurować menu:

  1. Zaloguj się do aplikacji Web.

  2. Z panelu bocznego wybierz Menu > Konfiguracja menu.

  3. Kliknij ikonę + obok nazwy Strony w karcie konfiguracji. Strona automatycznie zostanie dodana.

  4. Aby edytować lub usunąć istniejącą stronę, kliknij ikonę trzech pionowych kropek przy danej stronie > Zmień nazwę lub Usuń.

  5. Możesz zmienić kolejność stron w menu, używając szarych przycisków umieszczonych po lewej stronie przy nazwie strony. Przytrzymaj przycisk i przesuń stronę na żądaną pozycję, a następnie puść.

  6. Kliknij przycisk Zapisz na dole ekranu. Zmiany zostaną automatycznie zastosowane w aplikacji sprzedażowej.

Aby dowiedzieć się, jak skonfigurować menu LIsta (e-menu) przeczytaj artykuł: Konfiguracja menu w postaci listy

Dodanie pozycji do menu

W GoPOS masz możliwość konfigurowania układu menu według potrzeb Twojego lokalu. Do menu możesz dodać zarówno kategorie, produkty, jak i warianty.

  • Dodanie kategorii: Pozwala pracownikom, podczas nabijania zamówienia na POS, najpierw wybrać kategorię, a następnie produkt, np. Pizza > Pizza Margarita > Pizza Margarita Mała.

  • Dodanie produktu: Umożliwia bezpośredni wybór produktu podczas nabijania zamówienia na POS, np. Pizza Margarita.

  • Dodanie wariantu: Pracownik wybiera produkt z określonym wariantem podczas nabijania zamówienia na POS, np. Pizza Margarita Mała.

Aby dodać pozycję do menu:

  1. Wybierz Menu > Menu z panelu po lewej stronie.

  2. Kliknij ikonę + na jednym z pustych kwadratowych pól.

  3. Wybierz, w zależności od potrzeb Kategorię lub Produkt, lub Wariant i kliknij Wybierz przy pozycji, którą chcesz umieścić w menu

Zmiana kolejności produktu w menu:

Możesz zmieniać kolejność produktów na stronie, przytrzymując kwadratowe pole i przenosząc je w wybrane miejsce.

Usunięcie produktu z menu:

Kliknij " ", aby usunąć produkt z danej strony lub przejść do strony z jego edycją.


Typy produktów

Typ produktu określa możliwość jego użycia i sposób drukowania produktów na kuchni lub wyświetlania na KDS.

Typ produktu: Produkt

Produkt o takim typie jest samodzielnym produktem. Użyty, jako modyfikator na wydrukach na kuchni będzie drukował się jako samodzielny produkt, np. produkt “Zestaw danie dnia” mający dwa modyfiaktory, jako produkty: Zupa dnia i Drugie danie dnia. Na wydrukach na kuchni wydrukuje się, jako Zupa dnia i Drugie Danie dnia, jako produkty.

Typ produktu: Modyfikator i Produkt

Produkt o takim typie może być zarówno samodzielnym produktem, jak i modyfikatorem, np. sos czosnkowy, jako samodzielny produkt sprzedawany osobno, jak i produkt modyfikujący produkt pizza, jako dodatek. W takim przypadku podczas wydruku produktów na kuchni pojawi się on, jako część składowa głównego produktu.

Jak dodać warianty do produktów?

Warianty to różne wersje tego samego produktu. Każdy wariant to zazwyczaj samodzielny produkt mający określone cechy, które mogą obejmować różnice w rozmiarze, smaku lub innych kluczowych atrybutach produktu.

Warianty pozwalają klientom wybierać między całkowicie różnymi opcjami tego samego dania lub produktu, które mogą różnić się składnikami, wielkością czy też przygotowaniem.

Konfiguracja wariantów

  1. Z panelu bocznego wybierz Menu > Produkty.

  2. Na liście produktów znajdź produkt, do którego chcesz dodać warianty. Kliknij znajdujący się po prawej stronie, a następnie wybierz Edytuj.

Jesteś na karcie produktu.

4. Aby dodać wariant kliknij +Dodaj wariant.

5. Wprowadź nazwę, cenę, opis oraz opcjonalnie - pozostałe elementy.

6. Kliknij Dodaj, a następnie - w panelu edytowanego produkty - kliknij Zapisz.

Jak dodać modyfikatory do produktów?

Modyfikatory to produkt /dodatek zmieniający produkt standardowy. Przykładowo może to być inny rodzaj ciasta do pizzy, dodatki warzywne, dodatki mięsne, sosy itp. Modyfikatory pozwalają klientom personalizować standardowy wariant według własnych preferencji.

Dodatkowo dzięki modyfikatorom system sprzedażowy może wymagać od Twoich pracowników wybrania dodatkowych elementów, takich jak napój, deser lub stopień wysmażenia mięsa, wspierając tym samym strategię upsellingu.

Aby skonfigurować modyfikator:

  1. Z bocznego panelu po lewej stronie wybierz Menu > Produkty.

  2. Kliknij Dodaj.

  3. Wpisz Nazwę produktu, przydziel do wcześniej stworzonej Kategorii, wybierz odpowiedni podatek VAT oraz cenę.

Pamiętaj, że stawka VAT jest bardzo ważna i w razie wątpliwości z jej wyborem, proponujemy kontakt z księgowością.

5. Wybierz Typ produktu .

6. Dodaj zdjęcie główne produktu a jeśli nie masz możliwości dodania zdjęcia, dodaj
Nazwę Etykiety oraz wybierz kolor. Będą się one wyświetlać w miejscu zdjęcia.

7. Kliknij Zapisz.

Modyfikatory możesz grupować, co ułatwia ich przypisywanie do konkretnych produktów. Przykładowo możesz utworzyć grupę “Sosy”, a następnie dodać ją do produktu “Burger”.

Konfiguracja modyfikatorów

  1. Z panelu bocznego wybierz Menu > Grupy modyfikatorów.

  2. Aby dodać nową grupę, kliknij Dodaj w prawym górnym rogu i wprowadź jej nazwę, np. Sosy.

  3. Następnie kliknij + Dodaj, aby dodać produkt, który będzie dostępny do wyboru w danej grupie modyfikatorów.

Jeśli wcześniej wprowadzono już pozycję/produkt, którą chcesz dodać do grupy modyfikatorów, możesz wyszukać ją na liście produktów, klikając +Dodaj z lewej strony.

4. Aby dodać nową pozycję/produkt, kliknij +Dodaj > Utwórz.

5. Dodaj nazwę, kategorię, dla której modyfikator ma obowiązywać, podatek oraz jego
cenę.

6. Zatwierdzamy klikając przycisk Zapisz.

7. Po skompletowaniu całej listy modyfikatorów kliknij Zapisz.

Więcej o konfiguracji produktów i modyfikatorów w systemie GoPOS przeczytasz artykule: Konfiguracja produktów i modyfikatorów.

Gotowe! Teraz możesz przejść do kolejnego kroku:


Chcesz zobaczyć wszystkie kroki? Kliknij poniżej:


👉Potrzebujesz pomocy?

Sprawdź nasz dział FAQ, aby znaleźć szybkie odpowiedzi. W razie dalszych pytań skontaktuj się z naszą obsługą klienta poprzez CHAT.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?