Zdefiniowane pola - ustawienia zaawansowane

Zdefiniowane pola

GoPOS avatar
Napisane przez GoPOS
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Zdefiniowane pola pozwalają nam rozszerzać informacje o danych zasobach, np. produktach, kategoriach, rachunkach czy fakturach. W tym artykule wyjaśnimy Ci, jakie zdefiniowane pola możemy tworzyć w systemie GoPOS oraz jak to robić.


Tworzenie zdefiniowanych pól

Pola zdefiniowane tworzymy w aplikacji webowej.

  1. Z panelu po lewej stronie wybieramy “Ustawienia”.

  2. Klikamy na “Zdefiniowane pola”.

  3. Klikamy niebieski przycisk “Dodaj”.

Dane podstawowe

  1. W polu “Nazwa” wpisujemy nazwę pola, które chcemy utworzyć.

  2. Wprowadzamy slug. Jest to stałe oznaczenie pola zdefiniowanego, po którym pole jest rozpoznawane w systemie. Jeżeli raz wprowadzimy slug, nie możemy już go zmienić. Nie wpłynie też na niego zmiana nazwy pola. System automatycznie zaproponuje slug taki sam, jak wprowadzona nazwa.

  3. W polu “Typ” wybieramy typ pola zdefiniowanego, jakie chcemy utworzyć. Mamy do wyboru następujące typy:

    1. Liczba - umożliwia gromadzenie danych zawierających tylko liczby. Mogą to być np. numery telefonów.

    2. Napis - umożliwia gromadzenie danych zawierających tekst, np. nazwa na wydruku, koncesja.

    3. Data - umożliwia gromadzenie danych związanych z datą np. filtrowanie raportów za pomocą dat.

  4. W polu “Zasoby” , jeżeli chcemy wprowadzić zaawansowaną konfigurację, możemy wybrać jeden z 3 rodzajów zasobów:

    1. Produkt

    2. Faktura

    3. Rachunek

  5. Wprowadzamy priorytet dla danego pola. Priorytet pozwala ustalić kolejność wyświetlania się zdefiniowanych pól. Pola z priorytetem “1” będą zawsze wyświetlane najwyżej.

Opcje

W sekcji “Opcje” w polu “Nazwa”, w zależności od wybranego typu pola, wprowadzamy jego treść - liczbę, napis lub datę. Za pomocą przycisku “+Dodaj” wprowadzimy treści kolejnych pól. Po dodaniu opcji będziemy mogli wybierać pola tylko spośród tych opcji. Jeżeli ich nie dodamy, będziemy mogli wpisywać każdą wartość.

Uprawnienia

W sekcji “Uprawnienia” możemy zdecydować, jakie działania na polach zdefiniowanych będą dostępne dla poszczególnych pracowników.

  1. W polu “Rola” wpisujemy skonfigurowaną wcześniej w systemie rolę, którą chcemy przypisać dla danego zakresu uprawnień.

  2. W polu “Zakres” wybieramy spośród opcji: “Odczyt” lub “Zapis”.

Walidacja

W sekcji “Walidacja” możemy wybrać 3 typy walidacji oraz przypisać do nich wartość. Dostępne są następujące typy:

  1. Regex - pozwala wprowadzić wzorzec, które waliduje dane pole. Używany np. dla numerów telefonów, gdzie takim wyrażeniem będą cyfry od 1 do 9. Walidacja poprzez regex to ustawienie zaawansowane. Więcej na temat regex, czyli wyrażeń regularnych możesz przeczytać tutaj.

  2. Unikalny - używany np. przy fakturach, gdzie mamy numer, który nie może się powtórzyć.

  3. Wymagany - bez uzupełnienia go nie można zapisać produktu, można go zastosować np. do raportowania w taki sposób, jak koncesję.

Zdefiniowane pola w listach i raportach

Za pomocą zdefiniowanych pól możemy przeszukiwać listy np. produktów. Zdefiniowane pole, np. koncesję, możemy wybrać jako filtr lub kolumnę na liście.

Możemy także filtrować i grupować raporty za pomocą zdefiniowanych pól.

Przykłady

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów zastosowania zdefiniowanych pól.

Produkt

Nazwa na wydruku

Dla produktu możemy wprowadzić specjalną i unikatową nazwę, która będzie drukować się na wydrukach.

Koncesja

Do produktów zawierających alkohol możemy przypisywać także określoną koncesję - A, B lub C. Aby ją dodać rozwijamy listę “Koncesja” i z dostępnych opcji kategorii wybieramy odpowiednią dla naszego produktu. Więcej o konfiguracji koncesji i raportów ze sprzedaży produktów alkoholowych dowiesz się z tego artykułu.

Podkategorie

Produkty możemy także łączyć w podkategorie. Ich nazwę wpisujemy w polu “Podkategoria”.

Rachunek

System pozwala na tworzenie pól zdefiniowanych, które będą widoczne na rachunkach.

Źródło rachunku

Dla rachunków możemy m.in. utworzyć pole pozwalające na wskazywanie źródła danego rachunku. Takie pola są dostępne dla rachunków z wyborem typu. O tym, jak skonfigurować źródło rachunku, przeczytasz w tym artykule.

Atrybut rachunku

Możesz też przykładowo utworzyć zdefiniowane pole, które pozwoli Ci wybierać atrybut rachunku przy jego otwieraniu.

Faktura

Do faktur także możemy dodawać różnego rodzaju zdefiniowane pola. Przykładowo, może to być dodatkowa data, np. “Data płatności”. Dodatkowe pola mogą pojawić się także na wydruku faktury. Więcej na temat pól zdefiniowanych w fakturach przeczytasz w tym artykule.

FAQ

  1. Gdzie można wprowadzać zdefiniowane pola?
    Zdefiniowane pola możemy tworzyć dla 3 rodzajów zasobów: produkt, faktura lub rachunek.

  2. Czy w systemie mamy domyślnie utworzone zdefiniowane pola?
    Tak, mamy domyślnie skonfigurowane 3 pola: źródło rachunku, koncesja i nazwa wydruku.


💡 Wskazówka

Wciąż potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami! Napisz do nas poprzez czat.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?