Raport sprzedaży produktów i kategorii

Raport sprzedaży produktów, raport sprzedaży kategorii, raporty inteligentne

GoPOS avatar
Napisane przez GoPOS
Zaktualizowano ponad tydzień temu

W aplikacji webowej możemy wygenerować raporty sprzedaży produktów i kategorii. Dzięki nim dokładnie skontrolujemy wyniki sprzedaży w naszym lokalu. Z tego artykułu dowiesz się, do czego służą i jak działają tego typu raporty.


Do czego służą raporty sprzedaży produktów i kategorii?

Z raportów sprzedaży produktów i kategorii możemy dowiedzieć się, jakie produkty i kategorie z naszej oferty sprzedawały się najlepiej w danym okresie. Sprawdzimy również, jaki zysk przyniosła ich sprzedaż. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak generować raporty inteligentne, jak dostosowywać je za pomocą grupowania, filtrów i kolumn, a także poznać inne rodzaje dostępnych w systemie raportów - sprawdź ten artykuł. Warto pamiętać, że raporty dostępne w aplikacji webowej mogą się różnić od raportów fiskalnych dobowych.

Grupowanie

Dane z każdego raportu łatwo pogrupujemy za pomocą kafelków umieszczonych pod widokiem wykresu. Możemy także ustalać kolejność ułożenia danych w tabeli pod wykresem, dowolnie przesuwając kafelki. W raportach sprzedaży produktów i kategorii mamy do dyspozycji takie same grupowania. Dostępne są szczegółowe grupowania, które dotyczą produktu i kategorii, sprzedaży i płatności, pracowników i kierowców, klientów oraz rachunków i raportów z podziałem na rok, miesiąc, dzień, godzinę i minutę. W przypadku raportu sprzedaży produktów domyślnie wybranym grupowaniem jest “Produkt”, a dla raportu sprzedaży kategorii - “Kategoria”.

Dla raportów sprzedaży produktów i kategorii w szczególności warto korzystać z grupowań takich, jak:

  1. "Produkt (poziom 1, 2, 3, 4)" - grupowanie, które pozwala kontrolować poziomy modyfikacji pozycji, o czym przeczytasz więcej w tym artykule.

  2. “Kategoria produktu” - grupowanie, które pozwala kontrolować kategorie najczęściej sprzedawanych produktów.

  3. “Źródło” grupowanie, które pozwala kontrolować, jaka część sprzedaży pochodzi z GoPOS, a jeśli korzystamy ze sklepu online - jaka z GoOrder.

  4. “Stolik” - grupowanie, które pozwala kontrolować, z których stolików pochodzi najwięcej zamówień.

Kolumny

Zarówno w raporcie ze sprzedaży produktów, jak i kategorii, możemy wybrać, które kolumny chcemy wyświetlić, a także sortować umieszczone w nich dane.

W raportach sprzedaży produktów i kategorii możemy wyświetlać następujące kolumny:

  1. "Ilość sprzedanych" - dokładna liczba sprzedanych produktów/kategorii.

  2. "Wartość sprzedaży" - kwota wartości zarejestrowanej sprzedaży wyrażona w wybranej walucie.

  3. "Wartość sprzedaży netto" - kwota wartości zarejestrowanej sprzedaży wyrażona w wybranej walucie bez podatku VAT.

  4. "Wartość zniżek" - wartość naliczonej zniżki wyrażona w wybranej walucie.

  5. "Wartość bez zniżek" - wartość zarejestrowanej sprzedaży produktów/kategorii wyrażona w wybranej walucie bez naliczania zniżek.

  6. "Zysk" - kwota zysku ze sprzedanych produktów/kategorii wyrażona w wybranej walucie, wyliczona ze wzoru: wartość sprzedaży netto - koszt.

  7. "Koszt" - wartość kosztu danego produktu/kategorii wyrażona w wybranej walucie, pobierana z magazynu lub z wariantu produktu.

  8. "Pokaż procenty" - opcja, która pozwala wyświetlić, jaki procent całości stanowią poszczególne dane z raportu.

Filtrowanie

Raporty sprzedaży produktów i kategorii możemy na wiele sposobów filtrować. Dostępne jest m.in. filtrowanie poprzez produkty, kategorie produktów, pracowników czy wartość sprzedaży.

Filtrowanie poprzez daty

Podstawową opcją jest filtrowanie poprzez daty. Możemy wybrać filtrowanie za pomocą:

  1. Daty utworzenia rachunku

  2. Daty wykonania

  3. Daty zamknięcia rachunku

  4. Dnia miesiąca

  5. Dnia tygodnia

  6. Godziny

  7. Zakresu raportu POS

Domyślnym filtrowaniem jest zakres raportu POS. Za pomocą tego filtra wybierzemy zakres dat, jaki ma obejmować raport. Ważną informacją jest to, że abyśmy mogli wyświetlić raport, musimy ustawić datę początkową przed datą rozpoczęcia raportu POS. Przykładowo, jeżeli raport rozpoczął się o godzinie 9:00, zakres początkowy powinniśmy ustawić na kilka minut wcześniej. Ponadto jeżeli raport obejmuje kilka dni, powinniśmy zaznaczyć cały jego zakres.

Możemy jednak sprawdzić np. rachunki tylko z wybranego dnia w ramach danego raportu:

  1. Dodajemy filtr “Data zamknięcia rachunku”.

  2. Wybieramy odpowiednią datę i zakres godzin.

  3. Klikamy “Zatwierdź”.

Filtrowanie i grupowanie poprzez zdefiniowane pola

Raporty produktów możemy także filtrować i grupować za pomocą zdefiniowanych pól, takich jak: Nazwa wydruku, Koncesja, Podkategorie i Role. O tym, jak dodać zdefiniowane pola, przeczytasz w tym artykule.

Raport możemy także zapisać jako segment, klikając zielony przycisk “Zapisz segment”. Więcej informacji o segmentach znajdziesz w tym artykule.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?