Przejdź do głównej zawartości
Krok 10. Rozpoczęcie sprzedaży na POS
A
Napisane przez Anna Musiał
Zaktualizowano ponad 2 miesiące temu

W tym artykule dowiesz się, w jaki sposób sprzedawać przez system sprzedażowy POS z wykorzystaniem różnych typów rachunków.


Chcesz wrócić do poprzedniego kroku? Kliknij poniżej:


Sprzedaż odbywa się w aplikacji sprzedażowej POS

Aby rozpocząć sprzedaż:

  1. Zaloguj się do terminala POS jako pracownik, wpisując swój PIN lub używając karty zbliżeniowej.

Więcej na temat konfiguracji dostępu do POS przeczytasz w artykule: Dostęp do systemu sprzedażowego POS .

2. Realizuj sprzedaż w oparciu o skonfigurowane rachunki na POS, według schematów
poniżej:

Szybka sprzedaż

  1. Z poziomu widoku otwartych rachunków, na terminalu POS wybierz Rozpocznij sprzedaż.

W trybie zamkniętych rachunków, na górnym panelu, wybierz Szybki.

2. Po otwarciu nowego rachunku wybierz pozycje do rachunku.


Możesz wybierać produkty z menu kafelkowego, wyszukiwać je za pomocą lupki lub wpisywać ich kody PLU/SKU na klawiaturze. Aby usunąć produkt, kliknij w jego nazwę i przesuń w lewo. Potwierdź wybierając Usuń.

3. Aby zamknąć rachunek, wybierz Zapłać.
Przejdziesz do rozliczenia zamówienia z wyborem dostępnych metod płatności, które wcześniej skonfigurowano w GoPOS Web.

W trybie zamkniętych rachunków dostępna będzie tylko opcja Zapłać.

Sprzedaż z odbiorem osobistym i na dowóz

  1. Z poziomu widoku otwartych rachunków, na górnym panelu wybierz Z typem.

  2. Wybierz typ zamówienia - dostępne są opcje: dostawa, na miejscu, odbiór osobisty.

  3. Wybierz źródło rachunku.

  4. Jeśli wybrałeś Telefon, wprowadź numer telefonu w sekcji Informacje do rachunku. System automatycznie sprawdzi, czy ten numer telefonu był już używany do składania zamówień. Jeśli tak, zaproponuje zapisane adresy dostawy związane z tym numerem.

Rekomendujemy korzystanie z Centralki Telefonicznej - dzięki temu wprowadzone do systemu numery będą automatycznie rozpoznawane i przypisywane do zamówienia.

5. Wprowadź adres dostawy, w przypadku zamówienia na dowóz. Jeśli adres znajduje
się w systemie, zostanie automatycznie dodany.

Jeśli adres nie był zapisany, wprowadź go ręcznie. Podczas ręcznego wprowadzania system wyświetla podpowiedzi miast i ulic.

6. Opcjonalnie, wybierz klienta. Jeśli profil danego klienta pojawił się już w systemie, w
tym miejscu możesz przypisać go do zamówienia. Kliknij ikonę lupy i wybierz klienta.
​ 7. Opcjonalnie wybierz kierowcę (tylko dla zamówień z dostawą).

Profil kierowcy musi wcześniej zostać utworzony w aplikacji webowej, w zakładce “Pracownicy”. Kierowców możesz przypisać przez mapę Live orders i/lub skorzystać z aplikacji dla kierowców.

8. Wybierz czas realizacji zamówienia, wybierając odpowiedni przycisk z czasem realizacji.

9. Możesz ustawić zamówienie na konkretną datę i godzinę, wybierając kafelek Więcej.

10. Zapisz, wybierając z górnego menu przycisk Zapisz.

Po zapisaniu typu zamówienia w każdej chwili możesz wrócić do jego edycji, klikając ikonę torby zakupowej na panelu nawigacji.

11. Wybierz pozycje do rachunku poprzez GRID (widok kafelków menu) lub poprzez wyszukiwarkę (korzystając z ikonki “lupki”), lub poprzez klawiaturę PLU/SKU.

12. Aby zamknąć rachunek, wybierz Zapisz lub Zapłać.

  • Zapisz - rachunek zostanie dodany do listy otwartych rachunków i pozostanie tam do momentu jego rozliczenia. Zamówienie zostanie również wydrukowane w kuchni.

Dodatkowo może zostać utworzony wydruk do odbioru osobistego lub dla kierowcy, jeśli włączone są poszczególne funkcjonalności. Więcej o konfiguracji szablonów wydruków dowiesz się z artykułu: Konfiguracja szablonów wydruku.

  • Zapłać - przejdziesz do rozliczenia zamówienia z wyborem dostępnych metod płatności, które wcześniej skonfigurowano w GoPOS Web.

Więcej o sprzedaży z dostawą i na miejscu przeczytasz w artykule: Jak tworzyć rachunki z typem? Sprawne zamówienia z dostawą i odbiorem?

Sprzedaż na stolik

Jeśli masz skonfigurowany widok stolików w aplikacji webowej, po zalogowaniu do POS zobaczysz plan Twojego lokalu ze stolikami.

* W ustawieniach POS możesz także włączyć opcję podawania liczby gości przy stoliku. To pomoże Ci lepiej monitorować dane na raportach.

  1. Wybierz stolik, przy którym siedzą goście.

Jeśli chcesz przełączyć się na widok otwartych rachunków, kliknij ikonkę

w lewej, górnej części ekranu. Aby wrócić do do widoku stolików, ponownie kliknij w tą samą ikonkę.

2. Dodaj produkty do rachunku poprzez GRID (widok kafelków menu) lub
wyszukiwarkę (korzystając z ikonki “lupki”).

3. Wybierz Zapisz lub Zapłać.

  • Zapisz rachunek: Rachunek zostanie tymczasowo zapisany, ale pozostanie otwarty. Możesz do niego wrócić później za pomocą widoków stolików i dodać kolejne pozycje lub go zamknąć. Zamówienie zostanie przesłane do kuchni na KDS.

  • Zamknij rachunek: Rozpoczniesz proces finalizacji rachunku, który obejmuje wybór metody płatności i wydruk paragonu lub faktury. Po zamknięciu rachunku nie będzie można do niego wprowadzać dalszych zmian. Zamówienie zostanie również przesłane do kuchni na KDS.​

Chcesz dowiedzieć się jak działa aplikacja KDS? Przeczytaj artykuł: GoKDS - obsługa aplikacji.

Więcej o sprzedaży przy stoliku z podziałem na gości przeczytasz w artykule:

Przyjmowanie płatności

Po wybraniu Zapłać, przejdziesz do rozliczenia zamówienia z wyborem dostępnych metod płatności, które wcześniej skonfigurowano w GoPOS Web.

Więcej o konfiguracji metod płatności dowiesz się z artykułu: Metody płatności

Płatność kartą

Przy płatności kartą, kwota za zamówienie zostanie automatycznie przekazana na terminal płatniczy. Po dokonaniu transakcji, w systemie pojawi się informacja o jej powodzeniu lub odrzuceniu. Historia transakcji kartowych będzie dostępna w historii systemu.


Płatność gotówką

Wystawianie faktury uproszczonej

W aplikacji sprzedażowej możesz wystawić tzw. fakturę uproszczoną, czyli paragon z NIP do kwoty 450 zł.

Aby wystawić fakturę uproszczoną:

  1. Po wybraniu Zapłać, Wpisz NIP klienta lub wyszukaj go w bazie.

  2. Jeśli klienta nie ma w Twojej bazie, to system automatycznie uzupełni dane firmy z GUS.

  3. Wybierz formę płatności.

Wystawienie faktury

W aplikacji sprzedażowej POS możesz łatwo wystawić fakturę do zamówienia.

Aby wystawić fakturę do zamówienia:

  1. Po wybraniu Zapłać, przesuń suwak u góry ekranu obok nazwy Szybka faktura.

  2. Wpisz NIP klienta lub wyszukaj go w bazie.

Jeśli klienta nie ma w Twojej bazie, to system automatycznie uzupełni dane firmy z GUS.

3. Wybierz formę płatności i zatwierdź wybranie opcji Szybka faktura, klikając Tak.

4. Kliknij Wystaw FV i wybierz sposób doręczenia: e-mail lub wydruk.

Więcej o tym w jaki sposób wystawić fakturę do rachunku przeczytasz w artykule: Jak wystawić fakturę do rachunku w aplikacji webowej i aplikacji POS?

Więcej o tym, w jaki sposób prowadzić sprzedaż i dokładny opis interfejsu sprzedażowego znajdziesz w artykule: Prowadzenie i kontrola sprzedaży

Zniżki

System pozwala na skonfigurowanie dowolnych zniżek i promocjii, a dodatkowo - ustawić ich dostępność (czas użycia), określać wartość procentową lub kwotową, a także decydować na jakie produkty lub kategorie mają one obowiązywać.

Dodatkowo możesz ustalić czy mają być one dodawane do rachunku ręcznie czy automatycznie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o konfiguracji zniżek i promocji oraz ich dodawaniu w aplikacji sprzedażowej? Przeczytaj artykuł: Zniżki, napiwki i ich konfiguracja.

W aplikacji sprzedażowej zniżki możesz dodawać na kilka sposobów

Pierwszy sposób dodawania zniżki

Kliknij przycisk + Dodaj pod dodanymi produktami i wybierz z listy skonfigurowane zniżki.

Drugi sposób dodawania zniżki

Kliknij na dodany produkt, a następnie w sekcji Zniżki wybierz odpowiednią zniżkę.

Trzeci sposób dodawania zniżki

Kliknij przycisk Zapłać, a przed wyborem metody płatności, wybierz wcześniej skonfigurowaną zniżkę.

Automatyczne dodawanie zniżki

W przypadku dodawania zniżek automatycznie, po dodaniu produktów do zamówienia i po spełnieniu określonych warunków np. wartości zamówienia czy produktu, system automatycznie uruchomi zniżkę. Informacja o zniżce będzie widoczna na stanowisku sprzedaży i z możliwością ręcznej zmiany, jeśli taka opcja została ustawiona.

Pamiętaj, aby dodać zniżkę, napiwek i promocję do rachunku potrzebujesz wcześniej skonfigurować je w GoPOS Web.

O tym, w jaki sposób skonfigurujesz napiwek przeczytasz w artykule: Zniżki, napiwki i ich konfiguracja.

Więcej informacji znajdziesz w artykule: Zniżki, napiwki i ich konfiguracja.

Napiwki

System pozwala także na szybkie skonfigurowanie napiwku. Dodatkowo możesz ustalić czy serwis ma być dodawany do rachunku ręcznie czy automatycznie.

Chcesz dowiedzieć się więcej o konfiguracji napiwków oraz ich dodawana w aplikacji sprzedażowej? Przeczytaj artykuł: Zniżki, napiwki i ich konfiguracja.

Dodatkowe funkcje aplikacji sprzedażowej

Sprzedaż możesz prowadzić z wykorzystaniem dodatkowych opcji systemu, takich jak: dzielenie rachunków, łączenie rachunków, duplikowanie produktów, ustawianie ilości, ustawienie kolejności serwisowania.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach systemu, przeczytaj artykuły z sekcji: Prowadzenie i kontrola sprzedaży.

Gotowe! Teraz możesz przejść do kolejnego kroku:


Chcesz zobaczyć wszystkie kroki? Kliknij poniżej:


👉Potrzebujesz pomocy?

Sprawdź nasz dział FAQ, aby znaleźć szybkie odpowiedzi. W razie dalszych pytań skontaktuj się z naszą obsługą klienta poprzez CHAT.

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?